گفتگودررادیو

هفته قبل در برنامه ورزش بدون ویرایش میزبان آقای تاج بودیم که نکاتی را در خصوص مسائل فوتبال کشور و از جمله تیم ملی بیان فرمودند. تفاوت دیدگاه ایشان با آقای کفاشیان در جلسه ای که با ایشان داشتیم بسیار زیاد بود. برای اینکه بهتر تفاوتها را حس کنید.
یک مورد را یادآوری می کنم مثلاً بحث دستمزد آقای قطبی که اشاره کردند محرمانه است ولی آقای کفاشیان در این گزارش اشاره کردند و یا در مورد مچ بندهایی که برخی بازیکنان در بازی با کره بسته بودند که آقای تاج اشاره کردند که نذر بوده ولی آقای کفاشیان توضیح دیگری دادند. چه خوب است که در یک فدراسیون حداقل یک وحدت رویه برای اعلام یک موضوع وجود داشته باشد.
• آقای کفاشیان در مورد انتخاب مجدد افشین قطبی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران و حمایت فدراسیون از ایشان گفتند.
کفاشیان : ما با آقای قطبی یک برنامه حدود  یک سال و نیم  یا 19 ماه تا جام ملتهای آسیا داریم که اگر عملکرد مناسب داشته باشند و ما هم راضی بودیم  تا جام جهانی با ایشان ادامه فعالیت داریم. ما از اول مرداد از ایشان خواستیم که یک برنامه ریزی کامل و مناسب برای تیم ملی داشته باشند.
• شما به عنوان رئیس فدراسیون از ایشان چه انتظاری دارید؟
کفاشیان : ما می خواهیم اول یک بازنگری در تیم ملی انجام شود و یک هماهنگی با سازمان لیگ  برتر و مربیان انجام شود تا  شناخت بهتری از آنها بدست آید ودوم ترکیب جدید تیم ملی را تشکیل دهد و یک برنامه تقویمی کامل داشته باشد که بتواند بازی های تدارکاتی خوبی را انجام دهد و سوم اینکه تیم بتواند به جام ملتهای  آسیا راه یابد که اولین بازی از دور مقدماتی آبان ماه با اردن آغاز می شود.
• برای این 19 ماه چه مبلغی را به آقای قطبی پرداخت می کنید؟
کفاشیان : قرارداد ما با آقای قطبی مبلغی بین 700 تا 800 هزار دلار است.
• فدراسیون به طور کامل از ایشان حمایت می کند؟
کفاشیان : تا زمانی که هم ما وهم ایشان بتوانیم انتظارات یکدیگر را برآورده کنیم ما از ایشان حمایت می کنیم ولی زمانی که احساس کردیم شرایط برای ادامه کار محیا نیست درباره آن فکر می کنیم.
• پس شما اجازه دخالت غیر فوتبالی ها را نمی دهید؟
کفاشیان : بله، ممکن است دخالت هایی باشد ولی ما به آقای قطبی اختیار تام داده ایم.
 یکی دیگر از مسائل مهم فوتبال کشورخداحافظی بزرگان فوتبال مانند مهدی مهدوی کیا،علی کریمی و وحید هاشمیان است که در این رابطه حرف و حدیث های فراوانی است که آقای کفاشیان درباره خداحافظی این بازیکنان و برخی حواشی مربوط  به بازی کره جنوبی توضیحاتی ارائه کردند.
کفاشیان : این 3 بازیکن از جمله با زیکنان ارزشمند فوتبال ما هستند که خدمات فراوانی به فوتبال ما ارائه کرده اند که بستن یا نبستن یک مچ بند هیچ لطمه ای به شخصیت وزرشی این بازیکنان وارد نمی کند. در مورد خداحافظی این بازیکنان باید بگویم که نظر شخصی خودشان بوده است ولی ممکن است در صورت آماده بودن این بازیکنان اگرآنها مایل بودند مربی تیم ملی دوباره آنها را دعوت کند. در مورد مچ بند سبز که مورد اعتراض و حمایت برخی ها قرار گرفت و در رسانه های خارجی بازتاب زیادی داشت فیفا هم از ما سوال کرد که آیا این بازیکنان محروم شده اند؟ که ما در جواب اشاره کردیم که به این صورت نبوده است، ولی طبق اصل 6 اخلاقی فیفا  بازیکنانی که حرکت های سیاسی ، مذهبی و یا نژادپرستانه انجام می دهند مجرم هستند و ما از فیفا سوال کردیم که اگر چنین چیزی مشخص شود ما باید کاری انجام دهیم که فیفا در جواب گفت این مریوط به ما می شود و خودمان تصمیم گیری می کنیم و از نظر ما هم این قضیه مختومه اعلام شد.

موضوع برنامه منشور اخلاقی ورزش است که از بحث های مهم و جنجالی این روزهاست و باید حمایت لازم از آن بعمل آید که به طور مفصل به این بحث می پردازیم.
در این برنامه آقای رضا غیاثی کارشناس فوتبال و رئیس سابق  کمیته داوران مهمان ما هستند و آقایان فیروز کریمی و هیوا یوسفی به جمع ما اضافه خواهند شد.
 موضوع منشور اخلاقی چیست و از کجا شروع شده است و مطابق با چه آیین نامه ای است؟
قیاسی : دراین مورد چیزی نمی توانم بگویم ولی اینکه اخلاق در فوتبال ما حاکم باشد دغدغه همه دست اندرکاران فوتبال است و هر کسی که فوتبال را دوست دارد خواهان یک فوتبال اخلاقی است. این فوتبال اخلاقی با خیلی مسائل حاشیه ای که امروز در فوتبال ما وجود دارد موافق نیست. من زمانی که رئیس کمیته داوران بودم جزء اولین نفراتی بودم که این کار را شروع کردم.
• در چه سالی بود؟
قیاسی : سال 82 زمان فدراسیون آقای دادکان و  2 سال قبل از اینکه آقای دادکان از این پست رفتند.
 اساس کار شما برچه مبنایی بود؟
غیاثی : مبنای ما شنیده های موثقی بود که پیرامون جامعه داوری می گذشت و برطبق آن بخشنامه نوشتیم.همان زمان برخی مطیوعات نوشتند که آقای قیاسی  مجتهد هم شده است و فتوا می دهد چرا که ما به داوران گفته بودیم ارتباط با بازیکنان و مربیان تیمها چند روزقبل از بازی مجاز نیست ، متاسفانه آن زمان اجازه ندادند که این مسئله اتفاق بیافتد، ولی به هرحال ما کار خود را درفدراسیون فوتبال انجام دادیم.
• چه کسانی اجازه ندادند این امر اتفاق بیافتد،آیا مسئولیتی داشتند؟
غیاثی :  کسانی که دایه های دلسوزتر از مادر هستند یعنی  مطبوعات، که شاید خبر درست به آنها نمی رسید و یا به هر دلیلی نمی خواستند این کار انجام شود ولی ما کار خودمان را انجام دادیم. من فکر می کنم امروز هم این منشور اخلاقی دچار این وضعیت شده است. منشور اخلاقی که آقای عزیزمحمدی به همراه دبیر ستاد منشور اخلاقی حجت الاسلام علیپور تهیه کرده اند همه می گویند خوب است اما هیچ حمایتی از آن نمی شود. در فدراسیون دوگانگی وجود دارد . در یکی از مطبوعات خواندم که آقای کفاشیان گفته بودند منشور اخلاقی سلیقه ای را نمی پسندم و گفتند که ما می خواهیم از اخلاق حرفه ای دفاع کنیم و دنبال تشکیل دایره مبارزه با منکرات نیستیم. به نظر من این دوستان حتی بیش از من مورد ظلم قرار گرفته اند چراکه در آن زمان از آقای دادکان گرفته تا باقی دوستان همه از من حمایت کردند ولی امروز می بینم که هر کس به نوعی این منشور اخلاقی را مورد نقد قرار میدهد و این مسئله به فوتبال لطمه می زند. فدراسیون فوتبال بر طبق اساسنامه می گوید که هر مشکل انظباطی باید از مجرای کمیته انظباطی فدراسیون رسیدگی شود و هر تصمیمی که کمیته انظباطی نگرفته باشد، هم در مراجع ذیصلاح خودمان و هم در فیفا قابل شکایت است. مشکل اساسی این است که یک تضاد بین سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال وجود دارد. سازمان لیگ با تهیه این منشور کار خوبی انجام داده است ولی می توانست بهتر از اینها باشد.
 آقای یوسفی شما نظرتان را درباره منشور اخلاقی بفرمائید که آیا مظلوم واقع شده و از آن حمایت می شود یا نه؟

یوسفی : همانطور که آقای قیاسی اشاره کردند این منشور اخلاقی ایرادهایی دارد ولی در عین حال همه ما در این بحث که باید یک فوتبال پاک داشته باشیم مشترک هستیم. مشکلی که الان وجود دارد این است که ما از کجا شروع کردیم و چگونه شروع کردیم. ابهامی که الان است این است که منشور اخلاقی قرار است به چه چیزهایی سامان دهد. ما شنیدیم که منشور اخلاقی به شکایات داوری و مو و لباس بازیکنان رسیدگی می کند. یک مطلب جالب در روزنامه استقلال جوان از قول آقای امیرآبادی خواندم که آقای علیپور ایشان را خواسته بود ودر مورد ریش او و اینکه چرا با موتورسیکلت مسابقه ای و  گرانقیمت به سر تمرین می رود توضیح خواسته بود. مشکل دوم این است که ما هیچ چیز مکتوبی نداریم که بتوانیم با استناد به آن در مورد مسائل مختلف  نظر بدهیم . چون اگر ما به صورت مکتوب موارد را بیان نکنیم مشکل بوجود می آید تا جایی که اختلاف نظر بین آقای کریمی و علیپور در این زمینه وجود داشت. به هر  حال چون شروع کار است می توان به آینده امیدوار بود. من معتقدم قبل از این هم می توانستیم این کار را انجام دهیم و به طور شفاف مشخص می کردیم که هر کس خلافی مرتکب شد به این صورت جریمه می شود. آقای عزیز محمدی مصاحبه می کنند که ما اسامی را نام نمی بریم در حالی که آقای  علیپور می گویند 15 نفر هستند که 5 نفر بخشیده شده اند، آقای کفاشیان می گویند که ما نمی خواهیم آبروی کسی از بین برود بنابراین این مسئله را قبول نداریم . این گونه موارد یک سردرگمی را ایجاد کرده است. ما هدف درستی در پیش داریم اینکه می خواهیم با توجه به هنجار های موجود در جامعه فوتبال سالمی داشته باشیم ولی چون ساماندهی مناسبی نداشتیم این اتفاقات  کاملاً طبیعی است.
• وقتی در این منشورموارد مکتوب نداریم من هم با نظر آقای کفاشیان موافق هستم که سلیقه ای عمل می شود.نظر شما چیست؟ آیا سازمان لیگ از فدراسیون فوتبال تبعیت نمی کند؟
غیاثی : سازمان لیگ باید از فدراسیون تبعیت بکند چرا که رئیس آن نائب رئیس فدراسیون فوتبال است و کسانی هم که در سازمان لیگ هستند از خود فدراسیون هستند. مشکل  منشور اخلاقی این است که در تهیه قانونگذار با مجری آن یکی است یعنی خودشان قانون را نوشته اند و می خواهند تشخیص دهند و اجرا کنند وبه همین دلیل است که دوستانی مانند آقای فیروز کریمی اعتراض می کنند. در حالی که زمان آقای شاه حسینی و آقای دکتر شریفی احکام سخت تری وضع شده بود. وقتی به ماده 60 اساسنامه فدراسیون فوتبال که رکن قضایی است  نگاه می کنیم، می گوید که رکن قضایی فدراسیون فوتبال بدین شرح است : رکن قضایی جایی است که می تواند به تخلفات رسیدگی کند و به نظر من در حال حاضر سازمان لیگ نمی تواند یک چنین ارگان مستقلی را داشته باشد. متاسفانه بعضی وقتها جانب داری نابجا کار را بدتر می کند چرا که آقای کفاشیان گفته اند چون بودجه باشگاهها دولتی است به همین دلیل سازمان لیگ میتواند به این صورت تصمیم بگیرد، در حالی که در اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده است که رکن قضایی شامل کمیته انظباطی، کمیته استیناف می باشد و مسئولیت و وظایف این رکن قضایی بر اساس آیین نامه انظباطی خواهد بود. مجمع فدراسیون فوتبال که فکر می کنم حدود 67 عضو داشته باشد از نمایندگان باشگاهها، نمایندگان هیئتها، نمایندگان سازمان های مختلف و سازمان تربیت بدنی هستند که حق قانونگذاری در فوتبال را دارند. متاسفانه در این اساسنامه این حق را به سازمان لیگ نداده اند که چنین منشوری را تصویب کند. من موافق فوتبال پاک هستم وبه آقای علیپور هم گفتم که باید بر اساس ماده 56 اساسنامه به این کمیته اختیار می دادید . ماده 56 اساسنامه فدراسیون فوتبال بدین شرح است : کمیته فرهنگی وبازی جوانمردانه، که این کمیته مسئولیت تهیه آیین نامه و دستورالعملهای مربوطه به رعایت مسائل فرهنگی و بازی جوانمردانه را دارد که از یک رئیس و نائب رئیس و 3 عضو تشکیل شده است. اگر این کمیته تشکیل شده بود می توانست در لوای کار فرهنگی همین کارهای منشور اخلاقی را انجام دهد.
 برخی از اصول خیلی وقت است که در اساسنامه معطل مانده است فکر می کنید چرا این اتفاق افتاده است؟ با آقای تاج هم که در این مورد صحبت می کردیم که آیا فدراسیون مستقل عمل می کند گفتند  که ما وارث یک ساختاری هستیم که بیشتر بودجه آن از جای دیگریعنی بودجه دولتی تامین می شود. اکثر 74 عضو مجمع از دولت هستند و به راحتی می توانند رئیس فدرسیون را تعویض کنند. شما بفرمائید این فدراسیون در شرایط فعلی توانایی اجرای این منشور اخلاقی را دارد؟
یوسفی : در مورد استقلال سازمان لیگ که آقای عزیز محمدی فرمودند در شرایط فعلی فوتبال ما درست نیست. سازمان لیگ فوتبال ژاپن مستقل از فدراسیون است در حالی که رئیس سازمان لیگ، نائب رئیس فدراسیون فوتبال است و این ایراد اساسنامه است که در بلند مدت اعضای مجمع که غالباً دولتی هستند باید آن را اصلاح کنند و سازمان لیگ را از زیر مجموعه فدراسیون فوتبال خارج کنند. سازمان لیگ باید با فدراسیون هماهنگ باشد نه اینکه هیچ ربطی به فدراسیون نداشته باشد. در ژاپن سازمان لیگ مدافع حقوق باشگاههاست در حالی که در ایران این چنین نیست و در حال حاضر نمی توانیم بگوییم سازمان لیگ مستقل است چرا که مدافع حقوق فدراسیون فوتبال است . اگر بگوییم سازمان لیگ مستقل است پس چرا نتوانست لیگ را مستقل از بازی های تیم ملی اداره کند ؟
غیاثی : ما از نظر محتوا می گوییم که سازمان مستقل نیست ولی در داخل سازمان اساسنامه ای دارند که ارکان خود را به این صورت تعریف می کند که یک مجمع عمومی است که باشگاهها در آن اکثریت دارند  و هیئت رئیسه ، رئیس سازمان لیگ و دبیر ،خزانه دار و بازرس عضو آن هستند. ماده 13 اساسنامه سازمان لیگ می گوید که همه چیز باید در مجمع عمومی سازمان لیگ مصوب شود . سوال من این است که اگراین منشور تشکیل شده است از 2 حال خارج نیست یا در مجمع عمومی سازمان لیگ مصوب شده که با توجه به اینکه اکثریت باشگاهها آنجا هستند دیگر جای اعتراضی باقی نمی ماند و اگر نشده ودر حال اجرای آن هستند چرا تا به حال انجام نشده است؟
یوسفی : سازمان لیگ معتقد است این منشور به همه باشگاهها ابلاغ شده است.
غیاثی : آیا تمام باشگاهها با آن موافقت کرده اند؟
 در گفتگوی تلفنی با آقای سردار دکتر عزیز محمدی به این موضوع می پردازیم و از نقدها شروع می کنیم.
غیاثی : زمانی که من عضوی از فدراسیون بودم خاطرم هست که در ارتباطات باشگاهها با سازمان لیگ یک هیئت منصفه به کارها رسیدگی میکرد. آیا اکنون چنین هیئت منصفه ای در سازمان لیگ داریم؟ طبق آیین نامه ای که بود غیر از مسائل ارتباطات باشگاهها که بوسیله هیئت منصفه انجام می شد  باقی مسائل بایستی در کمیته انظباطی بررسی می شد.

عزیزمحمدی : هیئت منصفه هنوز در اساسنامه ما هست ولی متاسفانه چون بعضی ها نمی خواستند این منشور اخلاقی انجام شود این بحثها بوجود آمد . اگر قرار بود اصلاحاتی در اساسنامه بوجود بیاید باید مجمع فدراسیون این اصلاحات را انجام می داد ولی طبق اساسنامه جدید که مورد تایید هیئت دولت و فیفا است و طبق ماده 20 آن مسابقات داخلی را یا سازمان لیگ ویا لیگ های منطقه ای برگزار می کنند و در اساسنامه آن آمده است که سازمان لیگ یا لیگ های منطقه ای را هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مشخص می کند یعنی اختیار دست هیئت رئیسه است و نیاز به مراجعه به مجمع فدراسیون نیست. ما منشور اخلاقی که تهیه کردیم به تایید تمام اعضای فدراسیون رسانده ایم و زمانی که هیئت رئیسه تایید می کند و به باشگاهها ابلاغ می کند لازم الاجرا خواهد بود، ضمن اینکه ما نظر تمام باشگاهها را گرفته ایم و این تنها آئین نامه ای بوده که 6 ماه قبل از اجرا ما نظرخواهی انجام داده ایم و از باشگاهها خواستیم که کلاس توجیهی برگزار کنند و فرم های منشور اخلاقی را که همه باید امضاء کنند در 5 نسخه تهیه کردیم و به باشگاهها دادیم و همه امضاء کردند. ما اگر محرومیتی برای بازیکنان و یا مربیان داشتیم به صورت محرمانه بوده است و در منشور اخلاقی این مورد گنجانده شده که اگر به کسی 4 مرتبه تذکر بدهیم دفعه پنجم از او تعهد گرفته می شود و کارت فعالیت از او گرفته می شود.
غیاثی : اگر شما این کارها را انجام داده اید پس چرا مربیان و بازیکنان و باشگاهها اعتراض می کنند و رئیس فدراسیون هم گفته است منشور اخلافی سلیقه ای را نمی پسندم یعنی شما سلیقه ای عمل می کنید؟
عزیز محمدی : آقای کفاشیان چند روز پیش در مصاحبه ای فرمودند که سازمان لیگ مستقل از فدراسیون است و همانطور که باشگاهها مستقل هستند سازمان لیگ هم باید مستقل باشد. آقای کفاشیان خودشان هم عضو هیئت رئیسه هستند و این منشور اخلاقی را امضاء کرده اند.
غیاثی : آقای شریفی هم با این منشور اخلاقی مشکلاتی داشتند.
عزیز محمدی : آقای شریفی هم برطبق منشور اخلاقی عمل می کنند مثلاً در مورد محرومیت آقای نیک بخت بر طبق منشور اخلاقی عمل کردند.
 با آقای شریفی رئیس کمیته انظباطی ارتباط تلفنی در همین زمینه در خدمت آقایان قیاسی و یوسفی و عزیز محمدی داریم.
یوسفی : آقای عزیز محمدی چرا از روز اول مشخص نشد که این منشور شامل چه چیزهایی می شود که بحث آقای فیروز کریمی پیش آمد و کسانی که محروم می شوند محرومیت آنها از چه بابت است؟
عزیز محمدی : منشور اخلاقی را ما به اطلاع همه رسانده ایم و تمام نکات را به آنها توضیح داده ایم . در مورد آقای فیروز کریمی ما اصلاً اسمی نبردیم بلکه در چند سایت مخفف  " ف.ک" را به کاربردند که بعد در روزنامه ها به گمان خودشان از کسانی نام بردند. ما فقط در مورد بحث دلالی مصاحبه کردیم چون چند نفر از این دلالان را دستگیر کرده بودیم و حضور دلالان در فوتبال را مناسب نمی بینیم که این بحث به منشور اخلاقی مربوط نمی شود . اسامی که نام  برده شد مانند آقای کریمی و میثاقیان خود این نفرات خواستند که نامشان برده شود. ما برای تمام کسانی که به کمیته فرا می خوانیم برای حفظ آبرو و حرمتها کدهای مختلفی داریم و نام آنها را فاش نمی کنیم.
یوسفی : آقای عزیز محمدی ما هم مثل شما فوتبال پاک می خواهیم و قبول دارم که جو فعلی ، جو مناسبی نیست اما بهتر نیست که مسائل شفاف بیان شوند؟
عزیز محمدی : ما نمی توانیم تمام مسائل را مطرح بکنیم بعضی اتفاق ها درفوتبال می افتد که ما را از ادامه کار منصرف می کند. ما می خواهیم همانطور که فوتبال برای مردم نشاط می آورد وبازیکنان ما برای جوانان و نوجوانان الگوهستند مسائلی که مطرح می شود در شان این فوتبال باشد.
• آقای شریفی شما در مورد این منشور اخلاقی چه نظری دارید.فکر می کنید این منشور چقدر می تواند به فوتبال ما کمک کند؟
شریفی : در مورد ورود قوانین جدید یک اصطلاحی داریم که هر جدیدی برای آدم نشاط می آورد و اصطلاح دیگر این است که هر جدیدی برای انسان وحشت می آورد. آئین نامه انظباطی را باید برای خدمت به فوتبال به کار بگیریم تا اخلاق راحفظ کنیم. د رمورد اخلاق ما گاهی به زندگی شخصی افراد ورود می کنیم و گاهی اوقات هم فرد زندگی شخصی خود را در معرض دید عموم قرار می دهد مثلاً چندین بار نیروی انتظامی درباره برخی بازیکنان گزارش هایی به ما داد که فلان بازیکن شرب خمر کرده است که این رفتار در کشورهای دیگرهم در مورد بازیکنان جرم است. در منشور اخلاقی هم آمده است که اگر رفتاری به حیثیت فوتبال کشور خدشه وارد کند باید مناسب با آن رفتار با فرد خاطی برخورد شود.
 ایرادی  به این منشور اخلاقی دارید؟
شریفی : وقتی که آیین نامه انظباطی قبلی نوشته شد در آن منشور اخلاقی در نظر گرفته نشد و الان که منشور اخلاقی را درآیین نامه انظباطی در نظر گرفته ایم هنوز به تصویب نرسیده است. موضع کمیته انظباطی با توجه به این موضوع الان سکوت است و اگر این منشور اخلاقی در آیین نامه انظباطی جای بگیرد مستند صدور رای هم خواهد بود.
 تداخل مسئولیت در این مسئله ندارید؟
شریفی : هدف دوستان در سازمان لیگ این است که این مسئله استقرار پیدا کند و ثابت بماند و مسلماً در این زمینه به تفاهم خواهیم رسید.
غیاثی : فرمایشات آقای عزیز محمدی و آقای شریفی در اساسنامه  قبلی هم وجود داشت وفقط مقداری تغییر کرده است و فقط مشکل اینجاست که برخی از اعضای فدراسیون حرفهایی می زنند که سازمان لیگ و منشور اخلاقی را زیر سوال قرار می دهند مثلاً رئیس کمیته داوران درجلسه اخیر داوران گفت که به ما گفته اند که 9 داور اسامی آنها اعلام شده است و مشکل دارند و ما چون پلیس نیستیم و حراست فدراسیون نیستیم رسیدگی آن را به حراست فدراسیون می سپاریم که این نوعی دهن کجی به سازمان لیگ و کمیته انظباطی است. سوال من این است که چه مقام و چه مرجعی این اسامی را بیان کرده که ایشان زیر بار نمی روند؟اینجاست که عرض می کنم منشور زیر سوال قرار گرفته است.
عزیز محمدی : ما بر روی این منشور اخلاقی پافشاری داریم و با هر کس که از این منشور تخطی کند برخورد می کنیم. من با آقای عنایت هم د راین مورد صحبت کردم و ایشان هم این مسئله را پذیرفتند. ما همانطور که حرمت بازیکنان را حفظ کرده ایم در مورد داوران هم به همین صورت عمل کرده ایم.
 آقای عزیزمحمدی تسلیم هیچ فشاری مثلاً سازمان تربیت بدنی و ... هم نمی شوید؟
عزیز محمدی : آقای قیاسی روحیه من را می دانند ما به این پست وابسته نیستیم اگر اینجا نباشم جای دیگری می توانم فعالیت کنم ولی سعی می کنم با سختی ها و مشکلات کنار بیایم و می خواهم حضور تاثیر گزار درفدراسیون داشته باشیم.
• آقای شریفی اگر نکته ای است بفرمائید.
شریفی : امیدوارم که همه با هم همسو بشویم و با رفع کاستی ها موجبات یک فوتبال با اخلاق را فراهم بکنیم.
• شما چند باشگاه بزرگ را به حالت تعلیق درآورید، آیا این تعلیق قابل اجرا خواهد بود؟
شریفی: اجرا با سازمان لیگ است و حتماً اجرا خواهد شد.
غیاثی : در بعضی مطبوعات خواندم که فرمایشات آقای شریفی را سازمان لیگ تکذیب کرده بود و گفته است که ما به تعلیق باشگاهها توجهی نداریم.
عزیزمحمدی : من گفتم که کمیته انظباطی این تیمها را تعلیق کرده است ولی یکی از مدیران باشگاهها  گفته بود که سازمان لیگ از بابت تبلیغات و حق پخش تلوزیونی به ما بدهکاراست و باشگاههایی که بدهی کمی دارند از مطالباتشان کسر میشود . برای اینکه در فصل نقل و انتقالات دچار مشکل نشویم از آقای شریفی خواهش کردیم که این عمل انجام شود.
عزیز محمدی : ما برای اولین بار در تهیه این منشور نظر تمام کارشناسان را گرفته ایم و بعد از پایان لیگ به تمام باشگاهها نامه نوشتیم و از آنها درباره آیین نامه نقل و انتقالات و مسائلی از این دست نظر خواسته ایم. زمانی که این مسائل به همه ابلاغ شده است باید همه کمک کنند تا به نتیجه مطلوبی که می خواهیم برسیم. اسم لیگ امسال را احترام به خود و دیگران گذاشته ام که امید وارم امسال لیگ پویایی داشته باشیم.
یوسفی : آقای عزیز محمدی شما گفته بودید کسانی مقابل این منشور ایستاده اند که منافع آنها د رخطر است که این موضوع یک مقدار مبهم است.
عزیز محمدی : بحث دلالی که مطرح بود کسانی می خواستند آن را به این مسئله ربط دهند.
غیاثی: ظاهراً با این اظهار نظرهای فراوان جز شما و سردار علیپور که این منشور را خوانده اید بقیه نخوانده امضاء کرده اند.
عزیز محمدی : نه اینطور نبوده همه مطالعه کرده بودند و بعد امضاء کردند.
غیاثی : بر طبق اساسنامه، فدراسیون بالاترین مرجع فوتبال کشور است و امیدوارم که همه در این مورد به اتفاق نظر برسند.
یوسفی : بحث خیلی خوبی بود و باید در این بحث ها شفافیت وجود داشته باشد . در سالهای اخیر تنها مشکلات ما در زمینه درباره مو و ریش بازیکنان بود که فکر می کنم مشکلات دیگری وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود.